Kosteröarna

I förra veckan minisemestrade jag och mamma på Syd-Koster i några dagar, vilket var väldigt välbehövligt. Jag var egentligten ledig hela veckan men eftersom jag fyllde år på onsdagen så valde vi att åka torsdag till lördag och det räckte gott och väl.

Vi körde till Strömstad på förmiddagen och tog färjan därifrån, hela resan tog ungefär 3 timmar. Älskar att det inte är någon biltrafik på öarna, det gjorde att det kändes väldigt lugnt och skönt. När vi kom dit så började det regna. Vi tänkte att det blir nog inte så farligt, så vi tog på oss regnjackorna och gick ner till hamnen för att hyra var sin cykel. I två timmar cyklade vi runt på ön och det pissregnade verkligen, haha.

Vi upptäckte snart att ön inte var så stor och det gick snabbare att ta sig mellan platser än vi trott. Vi stannade till vid en liten bod där en tant visade upp sin ull-konst, det tyckte mamma var väldigt trevlig och köpte en lavendeltvål som var intovad i ett ullfodral. Den luktade verkligen hur gott som helst. Vi stannade även hos en farbror som gjorde saker i keramik. Han hade gjort jättefina skålar. Sista stoppet under vår cykeltur blev på Kosters trädgårdar, där fikade vi innan vi trampade tillbaka till hotellet.

På kvällen så åt vi trerätters middag och drack vin i hotellets restaurang, Daniel Lemma spelade och sjöng. Ni vet han som sjunger "If I used to love you baby, Ain't nothing like I love you now". Har aldrig hört honom live förut, men har är en väldigt duktig musiker tycker jag.

Nästa dag försökte mamma väcka mig vid halv åtta, men jag var så otroligt trött. Det kändes som jag inte hade sovit på två veckor och ändå blev det inte sent kvällen innan. Till slut fick jag kravlat mig ur sängen och vi gick till frukostbuffén. Jag har verkligen varit frälst i hotellfrukostar innan, som om det vore meningen med livet liksom, men jag har insett att jag inte är det längre. Det har tappat sig charm och jag tycker mer om hotellsängarna nu för tiden. Frukost är bättre hemma.

Mätta i magen bestämde vi oss för att ta en dag till fots. Vi valde ut en vandringsled på kartan, packade badkläder och var sin bok i ryggsäcken. Återigen blev vi överraskade av hur mycket mindre avståndet var mellan platser än vad vi trott. Vi vandrade över klippor, genom bostadsområden, förbi hamnar, upp på öns högsta topp, in i kyrkan, genom ett naturreservat och klappade lite på får. Även denna dag besökte vi Kosters trädgårdar, det var mycket trevligare när det var fint väder. Både jag och mamma valde deras pumpasoppa till lunch och den mina vänner, den var helt gudomlig. Jag måste testa att göra pumpasoppa i höst.

På vägen tillbaka till hotellet gick vi vägen förbi öns enda matbutik. En liten liten liten ICA. Vi köpte vatten, nektariner, chips och lite naturgodis. Sedan la vi oss på sängen och smaskade chips, läste lite bok och slumrade. Vi båda var helt slut. Dagens vandring slutade på 1,6 mil och över 23 000 steg. På kvällen gick vi förbi korvmojen i hamnen, köpte oss var sin halv special och satte oss på kajen och njöt av utsikten.

Även på lördagen försökte mamma väcka mig vid halv åtta, men jag var som en död fisk. Det gick liksom inte.  Samma visa som dagen innan, snacka om att kroppen semesterstrejkade. Vi lyckades ta oss iväg till frukostbuffén innan den plockades bort i alla fall. Den här dagen hade resterande människor som vistades på ön flaggat för kanonväder och ja för sjutton, det blev det! Jag och mamma tyckte att det krävde en dag på stranden. Sol och bad, läsa bok. Det var det enda vi gjorde fram till klockan 13 den dagen, sen kröp det i benen på oss. Vi avslutade vår lilla vistelse på Syd-koster med Rökeriets ljuvliga skaldjurssoppa. Hallelujah!

Resemål | kosters trädgårdar, kosteröarna, minisemester, semester, strömstad, sydkoster | |
#1 - - Johanna:

Det låter onekligen som ett par superhärliga semesterdagar! :) Och bullen hade jag inte tackat nej till!! :)

Svar: Det var det verkligen :) Åker gärna tillbaka dit och äter en bulle till!