Egentid på annan ort

Vid årsskiftet så bestämde jag mig för att jag i år ska åka på en weekend, bara jag. Förra året var ett tufft år och jag kände att jag behövde få komma iväg och bara vara med mig själv. Vid första tanken så kändes det konstigt att jag skulle åka iväg själv, jag har aldrig gjort det förut på det sättet. Jag funderade ett bra tag över vart jag ville åka och jag hade några olika alternativ som jag satt och vägde emellan.

I april så var jag inbokad på ett fotouppdrag i Stockholm, ett projekt skulle dras igång och jag skulle vara fotograf för release-partyt. Något jag verkligen hade sett fram emot. Bara några veckor innan så blir jag meddelad att det hela blir inställt och att jag inte behöver kommer till Stockholm den helgen. Eftersom jag redan hade bokat tågbiljett ToR så tänkte jag att då kan jag ju faktiskt passa på att ta min egenweekend då. Jag hade helt plötsligt en oplanerad helg och fortfarande tågbiljetter bokade.

Jag började leta hotell, hittade ett slott som såg fantastiskt mysigt ut. Jag bokade två nätter. Jag åkte fredag morgon, kom fram till Stockholm vid tio. Satte mig på ett café, åt frukost och läste. Jag la in min packning på stationen och traskade runt lite i innerstan. Besökte småbutiker och bokhandlare, gick på en utställning i Kulturhuset. Jag hade kollat upp att hotellet låg i Bromma och jag visste vilken tunnelbana jag skulle ta. Jag skulle få tillgång till mitt rum kl 15 och åkte dit en stund innan. Det var en häftig känsla när jag klev in på slottets innergård. Det här har jag styrt upp själv och här ska jag bo hela helgen.

Jag hade världens mysigaste sitta-och-läsa-i-fönster i rummet.

Det var verkligen ett gammalt slott jag hamnade på. Det kändes som historien satt kvar i väggarna.

Sängen var ljuvligt skön och det satt en ljusslinga under, mysigt.

Fredagskvällen spenderade jag i sängen, åt godis och tittade på film. Det var så otroligt skönt att vara själv där och då. Som att ingen i hela världen kunde få tag på mig. Jag somnade ganska tidigt och vaknade utvilad på lördagen. Solen sken så jag började dagen med en springtur längst med vattnet. Frihet.

Jag var lite nervös över att äta själv på min lilla resa. Jag äter aldrig själv ute i vanliga fall, äter bara hemma eller något i farten. Men vad jag njöt av hotellfrukosten. Jag valde ett bord där jag fick lite solstänk i ansiktet, jag hämtade med mig allt som såg gott ut och satte mig åter med min bok. Jag läste om mordet på Olof Palme och det var så in i Norden spännande att jag inte kunde sluta läsa. Det blev en lång frukost.

Sedan tog jag med mig kameran ut på en promenad. Jag var ute och gick i fem timmar. Solen sken och jag njöt av våren och naturen. Jag tycker om att gå på upptäcksfärd när jag kommer till nya platser. Jag vill lära känna den.

Vårens första knoppar fångade jag på min promenad.

En av mina största svagheter i livet; böcker. Jag köpte två stycken bara för att dem var fina, haha.

Selfie i vårsolen.

Material är något som verkligen fascinerar mig. Både hur det ser ut och hur det känns. Den här stenväggen tycker jag var väldigt fin.

När jag kom tillbaka till hotellet på eftermiddagen somnade jag på sängen. Det är fasligt skönt att sova på dagen måste jag säga. Vaknade en stund senare och kände att det började bli dags att stoppa något i magen igen. Jag hade bara ätit en baguette och lite nötter under min långpromenad.

Jag besökte hotellets resaturang och valde deras svampsoppa med ett glas rött till. Förmodligen den godaste svampsoppan jag har ätit. Jag hade även nu med mig min bok, det hela hade nog ändå känts lite läskigt utan den, även om jag inte läste så mycket, utan mest njöt av maten. Jag sov lika gott den natten.

Så var det söndag och dags att åka hem, det kändes som att helgen gick lagom fort. Jag hann njuta och göra det jag ville, men jag hade aldrig långtråkigt eller började längta hem. På söndagen åt jag en nästan lika lång frukost som dagen innan, packade ihop mina saker och checkade ut. Åkte till centralen och la in packningen i ett förvaringsskåp. Sedan ägnade jag hela dagen åt att traska runt i stan. Jag gick upp och ner för gatan där Palme blev skjuten just för att jag precis läst om det. Sedan tog jag en långfika med en vän jag inte träffat på länge. Vi hade så mycket att prata om! När jag satte mig på tåget på väg hem igen var jag trött, lycklig, utvilad och nöjd. Vilken helg!

Den här resan gjorde jag i början på april och nu börjar jag känna att det är dags för en ny weekend. Har ni tips på lämpligt resmål så får ni gärna dela med er!

Resemål | Bromma, Stockholm, Ulfsunda slott, egentid, weekend | |
#1 - - kerstin ehrenholm:

Vilket härlig slott Och frukosten ser smarrig ut sköt om dig på bästa sätt